Faculty Members

Back

طرح درس

باسمه تعالی

نام درس:  مدیریت دانش سازمانی

کارشناسی ارشد

علم اطلاعات و دانش شناسی

نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399

هدف درس: کسب دانش پایه لازم برای ایفای نقش موثر در مدیریت دانش سازمانی (کتابخانه ای و غیر کتابخانه ای)

اهداف رفتاری: در پایان درس، دانشجو باید دارای توانایی های زیر باشد:

  • توان تبیین فرایندهای مدیریت دانش
  • توان استخراج دانش سازمانی
  • توان سازماندهی ذخیره دانش سازمانی
  • توان اشاعه و ارتباط دهی دانش سازمانی
  • توان طراحی یک نظام مدیریت دانش در سازمان

سرفصلهای درس

 

جلسه اول:

تعریف و مفهوم مدیریت دانش  (دکتر فرج پهلو)
           ضرورت و اهمیت مدیریت دانش

            راهبردهای مدیریت دانش

تاریخچه و سیر تحول مدیریت دانش

جلسه دوم: (دکتر خادمی زاده)

مدلهای مدیریت دانش

زیرساختهای مدیریت دانش

جلسه سوم: (دکتر خادمی زاده)

فرایندهای مدیریت دانش

جلسه چهارم: (دکتر فرج پهلو)

مخازن دانش سازمانی

حافظه سازمانی

جلسه پنجم: (دکتر خادمی زاده)

ساختار سازمانی دانش محور

 

جلسه ششم (دکتر فرج پهلو)

بلوغ سازمانی

مدیریت دانش و عملکرد سازمانی

افزایش کیفیت در سازمان

جلسه هفتم: (دکتر خادمی زاده)

منابع دانش در سازمان

مدیریت دانش و مدیریت منابع سازمانی

جلسه هشتم (دکتر فرج پهلو)

استخراج و مستندسازی دانش

 

جلسه نهم (دکتر خادمی زاده)

 مدیریت و انتقال دانش

           انتقال دانش و توانمندسازی کارکنان

عوامل موثر بر مدیریت دانش

فرهنگ و اشتراک دانش

جلسه دهم: (دکتر فرج پهلو)

ابزارها و فناوری های مدیریت دانش

          سیستم های مدیریت دانش

 

 

جلسه یازدهم: (دکتر خادمی زاده)

ابزارها و فناوری های مدیریت دانش

نظام های نوین سازماندهی دانش

 

جلسه دوازدهم: (دکتر فرج پهلو)

پیاده سازی مدیریت دانش

جلسه سیزدهم: (دکتر خادمی زاده)

استقرار مدیریت دانش

جلسه چهاردهم: (دکتر فرج پهلو)

اثربخشی مدیریت دانش

جلسه پانزدهم: (دکتر خادمی زاده)

          ارزیابی و اندازه گیری اثربخشی مدیریت دانش

جلسه شانزدهم: (دکتر فرج پهلو و دکتر خادمی زاده)

نقش کتابخانه ها در مدیریت دانش

           جمع بندی مطالب درس

**********************************

  • ساختار و نحوه ارایه درس

           این درس شامل بررسی و تحلیل متون مرتبط با بحث مدیریت دانش به‌طور کلی و نیز منابع مرتبط با مبحث مدیریت دانش سازمانی به طور مشخص می‌باشد. ارایه درس با روش‌های ارایه سمینارهای دانشجویی برای موضوعات مربوط با هر جلسه، مباحثه و طوفان فکری در انتهای سمینارهای کلاسی خواهد بود.

 

  • نکات کلیدی
  • لازم است دانشجویان با مطالعه قبلی و آمادگی نسبت به موضوع بحث هر جلسه، در کلاس حضور داشته باشند.
  • صحت مطالب و محتوای سمینارها و مباحث ارایه شده در هر جلسه بر عهده دانشجو خواهد بود و ارایه مطالب ناموثق در سمینارها، تاثیر مستقیم بر ارزیابی دانشجو خواهد داشت.
  • نحوه ارزیابی
  • مشارکت فعال در جلسات (6 نمره)

اتظار می‌رود دانشجویان محترم علاوه بر حضور منظم در کلاس‌ها، مشارکت فعال و اثربخش در جهت یادگیری هرچه بهتر داشته باشند.

  • ارایه سمینار کلاسی با موضوع از پیش تعیین شده (4 نمره)

 بنا بر موضوع هر جلسه و با تشخیص مدرس، ارایه‌ها در قالب یک نفره و یا ارایه‌های تیمی (دو نفره) در نظر گرفته می‌شوند. دانشجویان موظفند اسلایدهای ارایه خود را از چند روز قبل در اختیار سایر دانشجویان قرار دهند تا همه دانشجویان با آمادگی نسبت به محتوای جلسه و تعامل فکری، در کلاس حضور داشته باشند.

دانشجویان موظفند ارایه سمینارهای خود را برمبنای منابع معتبر و روزآمد تهیه نمایند. رعایت تمامی موارد ذکر شده در این بخش و نیز کیفیت ارایه دانشجو، مجموعه نمره سمینار کلاسی را تعیین خواهد کرد.

  • آزمون میان ترم (4 نمره)
  • ارایه مقاله (2 نمره): این مقاله برمبنای مطالب سمینار کلاسی تنظیم و نگاشته می شود.

 هر دانشجو موظف است مقاله‌ای در زمینه موضوع ارایه کلاسی خود یا هر موضوع دیگری که مرتبط با محتوای درس باشد ارایه نماید. لازم است موضوع مقاله حداکثر تا پایان جلسه چهارم کلاس تعیین شده و مورد تایید مدرس مربوطه قرار بگیرد. مقالات دانشجویان بر مبنای نوآوری در موضوع، رعایت اصول و ساختار نگارش مقاله علمی و نگارش روان و صحیح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

  • آزمون پایان ترم (4 نمره)

 

  • منابع درس

 

  • Alavi, M., Leidner, D. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107–136.
  • Bhatt, G. D.  (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of Knowledge Management, 5 (1), pp. 68-75. Retrieved from https://doi.org/10.1108/13673270110384419.
  • Davenport, T. H., Grover V. (2001). Knowledge management. Journal of Management Information Systems, 18 (1), pp. 3-4.
  • Hatch, J. (2010). Defining organizational knowledge: Turning individual knowledge into organizational intellectual capital. Retrieved 15 April 2018 from: https://issuu.com/acpil/docs/eckm2013-proceedings-issuu_vol_2/30. Proceedings of the 14th European Conference on Knowledge Management.
  • Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995) The knowledge-creating company. How Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press, Oxford.

 

  •  افرازه، عباس (1382). مدیریت دانش: مفاهیم، مدل‌ها، اندازه گیری و پیاده سازی. تهران: مولفت.
  • پریرخ، مهری (1382). مدیریت دانش: ابزاری برای ایجاد تحول در مدیریت کتابخانه‌ها. فصلنامه کتاب، 14، (4). 126-112
  • جعفری، م.، کلانتر، ک. (1382). مدیریت دانش در سازمان. تدبیر، (142).
  • حسن‌زاده، محمد (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت‌ها. تهران: کتابدار.
  • داونپورت، تامس. اچ.، پروساک، لارنس (1998) . مدیریت دانش. مترجم دکتر حسین رحمان سرشت. تهران:  شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو، واحد آموزش.
  • عدلی، فریبا (1389). مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
  • فرج پهلو، عبدالحسین.، خجسته فر، مرجان (1390). کاربرد مدل مطالعه زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان‌ها در مراکز اطلاع‌رسانی: مطالعه موردی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنّاوری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. ۲۷ (۱) :۲31-۲07.
  • نوناکا، کوجیرو.، تاکوچی، هیروتاکا (1385). مدیریت دانش: شرکتهای دانش‌آفرین. ترجمه علی عطافر و همکاران. قم: سماء قلم.
  • هیسلوپ، دانیل. (1394). مدیریت دانش در سازمان. ترجمه عباس منوریان و ناصر عسگری. ویرایش دوم. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  •  
  • پنج عنوان از معتبرترین مجلات علمی در حوزه مدیریت دانش (رتبه‌بندی شده در سال 2018)

 

  1. Journal of Knowledge Management
  2. Knowledge Management Research & Practice
  3. Knowledge and Process Management
  4. VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems
  5. International Journal of Knowledge Management

 

  • مجلات فارسی معتبر

1.فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی  https://jkm.ihu.ac.ir/

2. فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/

3. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی  https://ormr.modares.ac.ir/

  • وب سایت‌های مرتبط

 

  1. https://knowledgemanagement.com/
  2. http://www.knowledge-management-tools.net/
  3. https://www.kmworld.com/About/What_is_Knowledge_Management
  4. https://www.getsabio.com/blog/
  5. http://knowledgemanagementdepot.com/tag/knowledge-management/
  6. https://hazelhall.org/tag/knowledge-management/

 

 

 

 

    عبدالحسین فرج پهلو          

        شهناز خادمی زاده               

اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

    دانشگاه شهید چمران اهواز

مهرماه 1399